کد مطلب:137426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:198

پیروزی ایمان زینب بر مصائب
و این زینب دختر امیرالمؤمنین است كه هرگز خللی در ایمانش وارد نگشت، و اعتقادش بر این بود كه جز این راه، راه دیگری برای جاودانگی و كرامت و عظمت نیست؛ و لذا در شب یازدهم محرم جهت سپاسگزاری از خدا نمازش را ترك نمی كند! و همچنین در هنگام طی نمودن راه كوفه تا شام نماز به جا می آورد، و در مجلس یزید در حال اسارت حمد الهی می كند كه خداوند ابتدای زندگی اهل بیت را سعادت و آخر آن را شهادت و رحمت قرار داد.

خوب است در این جا سخنی از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام كه به موضوع ما نیز مربوط بوده و كلامی حكیمانه و هدایتگر است نقل كنیم كه می فرماید: «سخت ترین و با استقامت ترین مردم در برابر بلایا و مشكلات پیغمبرانند، سپس اوصیای آنها، و سپس هر كسی از مردم كه شبیه به آنها هستند، و مؤمن فقط به اندازه ی اعمال نیكش مبتلا می شود. پس هر كه دینش درست و عملش نیكو باشد بلایش سخت است، و این برای آن است خدای عزوجل دنیا را پاداش مؤمن و كیفر كافر قرار نداده است. و هر كه دینش نادرست و عملش ضعیف باشد،


بلایش اندك است. بلا به مؤمن پرهیزگار از باران به زمین گود زودتر می رسد». [1] .

باری، مصائب و سختی هایی كه بر زینب علیهاالسلام وارد شد توجه همگان را به خود جلب نمود. مورخین در زمینه شخصیت بزرگ و ممتاز حضرت، مطالب بسیاری نوشته و بعضی از ایشان پیرامون زندگی وی كتابهای مستقلی نگاشته اند، و خطبا و سخنرانان از فراز منبرها او را به فضل و عظمت ستوده اند، و شاعران نیز در غم ها و اندوه ها و صبر و استقامت زینب علیهاالسلام قصائد بسیاری را سروده اند.


[1] اصول كافي، ج 2، ص 259، كتاب ايمان و كفر.